Rätt val av remmar och remskivor ökar livslängden och minskar energiförbrukningen i din applikation. I över 100 år har kilremmar använts för att möta olika typer av behov av kraftöverföring. Från början gjordes remmarna i läder, men nu finns de i både gummi och polyuretan. Smala, breda, bandade, tandade. Variationerna är oändliga. Hur väljer man då rätt kilrem för sin applikation? Vi reder ut begreppen och guidar dig till ett mer hållbart användande av kilremmar.
Motion Academy
Kilremmar eller smalkilremmar i gummi uppfanns för över 100 år sedan. Det var John Gates som kom på denna produkt 1917. Detta var en revolution som kom att förändra fordonsindustrin i och med kilremmens kapacitet att överföra högre krafter.
Innan det blev gummi gjorde man remmar utav läder. Än idag är kilremmen en utmärkt produkt för att överföra kraft. Kilremmar är i många applikationer att föredra där inte precision är det viktigaste.
Eftersom kilremmar drar sin last från sidan av remmen kan dessa remmar slira när en överbelastning inträffar. I en del drifter där man plötsligt kan drabbas av chocklaster kan detta avgöra om remmen håller eller inte.
Kilremmar finns i en mängd olika profiler, allt från smala till väldigt breda. Allt för att kunna möta behovet av att överföra en liten kraft eller en stor kraft.
De olika vanliga storlekarna heter SPZ, SPA, SPB och SPC och de finns även i tandat utförande som börjar på XPZ. Man kan använda dessa ensamma eller i bredd upp till 10 remmar som standard. I vissa speciella fall kan ännu flera remmar användas för att möta den kraft som skall förflyttas.
Vissa applikationer kräver bandade kilremmar där flera remmar sitter ihop över ryggen. Detta för att minimera risken för att remmarna kan vända på sig. En ytterligare fördel med bandade remmar är att de alltid kommer att vara exakt lika långa.
Kilremmar innehåller en cord/kärna som ger den dess styrka. Olika remmar har olika cord för att möta olika behov. Vanligast är en cord av Polyester och för de tuffaste drifterna använder man Aramid eller Kevlar. Även gummit skiljer mellan olika remmar. Allt för att hitta rätt rem till rätt applikation.
Dessa typer av kilremmar möter alla behov. Har man dessa kan man ersätta nästintill alla remmar utan större avbrott. Rätt längd finns alltid till hands eftersom remmen är uppbyggd av separata länkar. I många drivlösningar reducerar man även tiden för byte av rem då man slipper plocka ner stora delar av maskinen.
I denna typ av kilrem använder man sig inte av gummi utan de är tillverkade utav polyuretan vilket kan öka livslängden samt att man får en renare drift utan restprodukter.
Remskivor är viktiga komponenter för kilremsdrivning. Hur väl en kilrem passar in i skivan avgör hur mycket kraft remdriften kan överföra och hur effektivt den fungerar. Korrekt passform är en förutsättning för att nå bästa resultat. En välkonstruerad rem och en välbearbetad,matchande remskiva ger den optimala kombinationen.
Många användare byter ut kilremmar upprepade gånger utan att bry sig om att kontrollera remskivorna för slitage. En sliten, trasig eller skadad remskiva minskar remmens livslängd. Skivans skador kan uppstå på grund av felaktig installation, såsom överdragning av bussningens bultar eller bändning av remmen på skivan. En annan orsak till skador på kilremskivan är att skräp faller in i spåren där remmen ligger.
Tecken på skivslitage inkluderar räfflade sidoväggar och/eller en polerad räfflad sidovägg. Använd en mätare för remskivor för att upptäcka överdrivet slitage av remskivor och byt ut remskivor omedelbart när de är slitna.
Klassiska kilremmar Profil A
Klassiska kilremmar profil B
Smalkilremmar profil SPA
Smalkilremmar profil SPB
Smalkilremmar profil SPC
Tandad smalkilrem
Tandad smalkilrem
Tandad smalkilrem
Tandad smalkilrem
Morgan Holmström
Hittar du inte vad du söker eller kan vi hjälpa dig på något vis? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan!
Vänligen inkludera ett telefonnummer om du önskar bli uppringd.